عبادت

پاره ای از شب ، گاهی نصف ، گاهی ثلث و گاهی دو ثلث شب را به عبادت می پرداخت با اینکه تمام روزش خصوصا در اوقات توقف در مدینه در تلاش بود ، از وقت عبادتش نمی کاست : او آرامش کامل خویش را در عبادت دراز و نیاز با حق می یافت  عبادتش به منظور طمع بهشت و یا ترس از جهنم نبود ؛ عاشقانه و سپاسگذارانه بود .روزی یکی از همسرانش گفت : تو دیگر چرا آنهمه عبادت می کنی تو که آمرزیده ای ! جواب داد : آیا یک بنده پاسگذار نباشم؟

بسیار روزه می گرفت. علاوه بر ماه رمضان و قسمتی از شعبان ، یک روز در میان روزه می گرفت و دهه آخر ماه رمضان بسترش به کلی جمع می شد و در مسجد معتکف می شد ویکسره به عبادت می پرداخت ، ولی به دیگران می گفت : کافی است در هرماه 3 روز  روزه بگیرید . می گفت :به اندازه طاقت عبادت کنید ؛ بیش از ظرفیت خود بر خود تحمیل نکنید که اثر معکوس دارد با رهبانیت و انزوا و گوشه گیری و ترک اهل و عیال مخالف بود . بعضی از اصحاب که چنین تصمیمی گرفته بودند مورد  انکار و ملامت قرار گرفتند . می فرمود : بدن شما ، زن و فرزند شما ، و یاران شما همه حقوقی بر شما دارند و می باید آنها را رعایت کنید.

در حال انفراد ، عبادت را طول می داد ؛ گاهی در حال تهجد ساعتها سرگرم بود ؛ امادر جماعت به اختصار می کوشید ، رعایت حال اضعف مامومین را مقدممی شمرد و به آن توصیه می کرد .